Tuesday 23 August 2011

kisah kita


Deringan ditelefon rumahnya begitu bingit. Izham mencapai ganggang dengan pantas.

“Hello…… Aassalamu’alaikum.”

“Salam… Abang Izham ek? Asyraf ni.”

“La…. Asyraf. Haish...... Kecewa kejap.”

“Kenapa abang kecewa?" 

"Kecewa sebab ingatkan Kak Intan call." Izham tergelak kecil. Malu sendiri. 

"Abang ni... Saya minta maaf kecewakan abang pagi-pagi ni ye." Asyraf galak mengusik. 

"Mengada la kau. Ha... Kenapa call pagi-pagi ni?" 

"Saya mesej hand phone Lia, takde balas. Call, tak angkat langsung.” Izham tergelak besar.

“Kau macam tak kenal kawan baik kau. Membuta lagi la tu.”

“Tolong bang. Dah janji nak keluar pagi ni. Ada janji dengan orang pulak tu.”

“Kejap-kejap. Abang panggilkan.” Ganggang diletakkan di tepi. Izham berlari anak menuju kebilik Alia.

“Alia… Alia…” Pintu bilik diketuk. Tiada balasan. Budak ni… Pagi-pagi lagi dah nak cabar vocal aku.

“Aliaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!” Izham menjerit lantang. Dari dalam bilik, Alia bingkas bangun membuka pintu.

“Iye bang. Kenapa?” Alia menggosok-gosok matanya.

“Asyraf call kat bawah tu. Budak bertuah ni..” Izham menjeling Alia yang melintasinya.

“Hello… Kenapa call rumah? Hand phone aku kan ada” Alia menguap.

“Kenapa kau tanya? Kau tengo jam dah pukul berapa sekarang ni? Kita janji nak keluar pukul berapa?” Asyraf menahan amarah dalam dada. Bulat mata Alia memerhati kearah jam dinding.

“Sorry beb. Aku bersiap sekarang juga.”

“Cepat sikit. Aku bagi kau masa 10minit je. Oh ha… Kau tidur banyak, macam mana kau nak kurus. Hish!”

“Ala… Aku tau la.” Alia mengumam dan terus meletakkan ganggang telefon. Sempat lagi nak peril aku. Tau la badan aku besar.

“Along…. Alia guna bilik air dulu ye…” Alia berlari pantas untuk menyiapkan diri. Izham sekadar menggelengkan kepala.

Beberapa ketika, Alia keluar siap berpakaian. Izham berdehem berkali-kali. Alia merenung Izham yang memerhati dari meja makan. Alia mengangkat kening member isyarat kepada Izham. Kenapa pula dah Along ni.

“Kenapa Along?” Alia mengerutkan keningnya.

“Alia nak keluar pakai macam ni ke?” Izham menundingkan jarinya pada pakaian Alia.

“Apa salahnye?” Alia memerhatikan pemakaiannya dicermin. Sesekali badan dipusing. T-shirt lengan panjang berjalur melintang, hitam putih, tudung putih dan seluar slack putih.

“Puas hati dengan penampilan Alia sekarang ni?” Izham menghampiri Alia. Parah adik aku ni kalau tak dibantu. Alia menggangguk.

“Kalau along jadi Lia, Along takkan pakai baju macam ni. Lagi nampakkan badan kita besar. Lia selesa tak pe la. Along okay je.” Izham tersenyum memandang Alia. Satu-satunya saudara kandung yang dia ada.

“Along… Alia selesa dan tak kisah la. Janji aurat Alia, Alia jaga dengan elok. Okay?” Alia mengenyitkan mata.

“Terserahlah dik oi….” Alia tersenyum dan berlalu pergi setelah mendengar hon kereta dari luar.

No comments:

Post a Comment